Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kulturní šok jako rána do žaludku

Je pozdě, plížím se jako kojot do kurníku , všude je tma a ticho. Mám strach abych Dášu neprobudil, má toho chudák za celý den dost.

Zouvám si boty a procházím do kuchyně. Rozsvěcuji světlo a k mému překvapení za kuchyňským stolem sedí Dáša. Slzy jí kanou na rozbalený balík chleba. Pomalu ke mě zvedá ty svoje uplakané oči; " Dá se tu vůbec něco žrát?" V jejim hlase je zoufalství člověka odsouzeného na smrt...

Prohlížím si chleba a nemohu se ubránit smíchu.

"Dáší," snažím se opatrně.

"Tenhle je z bramborové mouky se skořicí a medem."

"Bože," řekla, " vždyt já tu umřu hlady." A pak se beze slova uklidila do koupelny.

 

Dáša je úžasně pracovitá. Do školy na angličtinu začala chodit po dvou týdnech a práci si našla sama už po třech měsících. Někdy propadne pesimismu , že se tu naší hantýrku nikdy nemůže naučit a jindy zase přijde ze školy celá štěstím bez sebe. Musím se smát , když si vzpomenu , jak jsem jí nemohl dostat za volant.

"Do toho já nejdu." Řekla tenkrát rezolutně.

"Do takové veliké krávy mě nedostaneš."

A dostal. Zvykla si a teď pro změnu nerada jezdí s druhým menším vozem. Po pár týdnech tréninku jsem jí lstí vylákal na dálnici. Když si uvědomila, kde je , zajela na krajnici, zkřížila ruce a se zarputilým pohledem tvrdohlavé školačky prohlásila to své:

"Do toho nejdu."

A zase šla, dnes jí v malém autě sotva stačím.

Na výletech je Dáša výborný navigátor a druhý šofér …

http://www.facebook.com/album.php?aid=10824&id=1676415730&l=2c48480a94

 

Rozumím jí a vidím v ní sám sebe před mnoha lety. Jako já ani ona neví z čeho si vybrat a když už vybere , je to většinou pro našince k nepoužití. Řekněte sami;

okurky v medu, okurky ve skořici, okurky v takovém kyselu , že vás přejde chuť. Nebo co takhle uzené naložené v medu ? Sladký česnekový chléb, ananasová slaná houska, sladká paštika a vrchol všeho sladké máslo , které je ve skutečnosti slané , ale ne zase natolik ,aby mu nemohli říkat sladké.

 

Vzpomínám si sám , jak jsem po příjezdu do Utica NY v prosincové zimě neustále posouval termostat na 24º kterážto moje akce vždy uhasila kotel a spustila klimatizaci...Odmítal jsem připustit, že by sofistikovaní američané neznali , co je Celsius. A už vůbec jsem nechápal , proč tolik plýtvají energijí když nastavují teplotu na 74º. Minimálně 3x týdně jsem volal na organizaci, zabalený v dekách a třesoucí se zimou. A že jsem neuměl ani slovo anglicky , museli se spokojit jen s mým prozajickým; "help," a hlasitým drkotáním zubů.

Přijeli vždycky. Zapálili kotel, termostat nastavili zpět na 74° a začali mi vysvětlovat něco , z čeho jsem pochopil jen slova "nou" a "Farenheit" a pak už nic.

Byly to těžké chvíle, ale nelituji toho...Stejně jako Dáša nebude litovat, jenže to ona ještě neví.

Držím jí palce...

Autor: Ivan Suchel | pátek 4.12.2009 3:15 | karma článku: 14,61 | přečteno: 2055x
  • Další články autora

Ivan Suchel

O hodných lidech ,hasičích a policajtech mimo mísu.

Ze služebního vozu vystoupila drobnější blondýnka a vyšší hubený policista. A pak najednou jako když mávne proutkem a já se ocitl v období normalizace. Paní po mně nekompromisně vyjela, že jsem neměl psa pod kontrolou a tím poruši

20.6.2023 v 12:47 | Karma: 28,47 | Přečteno: 895x | Diskuse| Společnost

Ivan Suchel

Jason

Každý, kdo má nebo někdy měl pejska, mi potvrdí, že pes dokáže s páníčkem komunikovat lépe než člověk. Myslím tím, že neodmlouvá a většinou, na rozdíl od člověka, jde bez okolků rovnou k věci.

23.1.2009 v 6:12 | Karma: 23,41 | Přečteno: 1703x | Diskuse| Osobní

Ivan Suchel

CNN nebo TASS?

"Cože?" Nemohl jsem věřit svỳm uším. Pokaždé když s někým z Čech mluvím, tak mi vyrazí dech nějakou takovou jobovou zvěstí. Nejhorší na tom je, že většina lidí tam "doma " v Čechách tomu věří. A proč vlastně ne? Je to přece "naše" CNN, která tvrdí, jak je v USA špatně a jak je Amerika ve své nabubřelosti konečne na dně.

17.11.2008 v 5:38 | Karma: 16,40 | Přečteno: 1799x | Diskuse| Politika

Ivan Suchel

A zase doleva...

1985 Báseň pro soudruha Lemona, který tvrdil, že strana potřebuje takového rebela jako jsem byl já..

30.10.2008 v 5:04 | Karma: 11,90 | Přečteno: 1660x | Diskuse| Kultura

Ivan Suchel

Růže a maso

U dřezu ve váze jediná růže

22.10.2008 v 8:17 | Karma: 9,42 | Přečteno: 1182x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Hrad zveřejnil záznam z jednání o důchodové reformě. ANO na změny kývlo, ukazuje

24. dubna 2024  14:43

Hrad zveřejnil záznam z jednání o důchodové reformě. Na té se zástupci vlády, ANO a Hradu shodli,...

Hlavní hygienička Svrčinová ve funkci končí. Vláda ji na její žádost odvolala

24. dubna 2024  14:37

Hlavní hygienička ČR Pavla Svrčinová skončí, vláda ji ve středu na její vlastní žádost odvolala,...

Von der Leyenová chválila i Čechy. Za 20 let jste posílili vy i EU, uvedla

24. dubna 2024  14:31

Za začátek nové éry označila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová vstup deseti východních...

Novým šéfem tajné služby se stane brigádní generál Bartovský, schválila vláda

24. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:13

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) bude Petr Bartovský, vláda ve středu schválila jeho...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1672x
Jsem Kladeňák jako poleno. Vrátil jsem se z Kalifornie kde jsem žil skoro 38 let. Trochu písmák, písničkář, trochu potrhlo, deset let za volantem v kladenské Jednotě. A taky muzikant. V Americe jsem se živil porůznu, ajťák pro sociálku ale I myč nádobí, řidič, I hrdý (tehdy) majitel firmy NEW OHAVA. A kromě toho básnil a taky trochu přednášel. Máme kapelu The Bad Czechs,  která už hrála v Kaliforniji tedˇ v českém složení hrajeme v Kladně a okolí.